Ortodoksisten lasten ja nuorten verkkolehti

Ajassa

07.11.2025

Tunnelmia Kulmakivestä 2025!

Vuoden 2025 Kulmakivi-festivaaleja vietettiin lokakuun alussa Tampereella. Kulmakivi kokosi yhteen nuoria ja nuorenmielisiä ortodokseja eri puolilta Suomea viettämään aikaa yhdessä uusien ja vanhojen ystävien kanssa.

Palataanpa siis vielä hetkeksi Kulmakiven lämpöiseen ja yhteisölliseen tunnelmaan!

Perjantai

Perjantaina niin osallistujat kuin talkoolaiset ja työntekijätkin kokoontuivat majoituskoululle innostunein ja odottavin tunnelmin. Kun Kulmakivi-rannekkeet oli saatu, matkatavarat viety luokkahuoneisiin ja majapaikat siunattu, pääsi perjantain ohjelma alkamaan! Iltaohjelmaan kuului monenlaisia tutustumisleikkejä, tietovisailua ja leikkimielistä kilpailua.

kk1.jpeg

Majapaikkojen siunausta. Kuva: Katja Lösönen

kk2.jpeg

Tietovisaa! Kuva: Katja Lösönen

kk3.jpeg

Ensin käytiin läpi yhteiset ohjeet ja turvallisemman tilan periaatteet. Kuva: Joonas Ratilainen

kk4.jpeg

Pizza vai hampurilainen? Tiukkoja väittelyitä. Kuva: Katja Lösönen

kk5.jpeg

Kanttori Markus Hänninen vauhdissa. Kuva: Katja Lösönen

kk6.jpeg

Klassikkoiden klassikko: Ponileikki! Kuva: Katja Lösönen

kk7.jpeg

Kuinka käyttää Kulmakivi-tuubihuivia. Kuva: Katja Lösönen

kk8.jpeg

Evoluutioleikki. Kuva: Katja Lösönen

kk9.jpeg

Mitähän tässä tuumaillaan? Kuva: Katja Lösönen

kk10.jpeg

Nouse nuori ortodoksi sai kaikki laulamaan ja tanssimaan. Kuva: Katja Lösönen

Lauantai

kk12.jpeg

Kaupunkisuunnistusta. Kuva: Katja Lösönen

kk11.jpeg

Odottavainen tunnelma.                                               Kuva: Sanni Miikkola

kk13.jpeg

ONL-kangaskassi pääsi käyttöön. Kuva: Katja Lösönen

Lauantaiaamuna Kulmakivi-kansa puki ulkovaatteet päälle ja kokoontui kuulolle majoituskoulun pihaan. Luvassa oli tutustumista Tampereen keskustaan kaupunkisuunnistuksen avulla! Osallistujat lähtivät pienissä porukoissa matkaan etsimään Muumipeikkoa ja muita suunnistusrasteja.

kk14.jpeg

Osallistujat odottamassa kaupunkisuunnistuksen alkua. Kuva: Joonas Ratilainen

kk15.jpeg

Irti maasta-kiipeilyä! Kuva: Joonas Ratilainen

Suunnistuksen ja lounaan jälkeen kukin osallistuja suuntasi kohti päivän vapaavalintaista aktiviteettiaan. Aktiviteetteja oli tarjolla kiipeilystä kirppiskierrokseen ja hohtogolfista leivontaan. Päivän lopuksi oli ehtoopalveluksen aika, jota toimittamaan saapui piispa Sergei, ja jonka lopuksi rovasti Heikki Huttunen palkittiin ONL:n kultaisella ansiomerkillä. Ehtoopalveluksen jälkeen koko Kulmakivi-kansa kokoontui jälleen seurakuntatalolle yhteiselle illalliselle ja kuuntelemaan kirkon nuorisotyötä koskevaa paneelikeskustelua.

Kun majoituskoululle oli pitkän päivän jälkeen palattu, kuultiin Kulmakivi-tervehdyksiä niin metropoliitta Arsenilta kuin arkkipiispa Elialtakin. Ilta jatkui Tampereen ortodoksisen seurakunnan nuorten bändin ja Pariterapiaa-yhtyeen keikoilla. Myös keikkojen jälkeinen karaoke villitsi niin nuoria kuin vanhempiakin osallistujia.

kk16.jpeg

Ehtoopalvelus. Kuva: Katja Lösönen

kk17.jpeg

Isä Heikin palkitseminen. Kuva: Katja Lösönen

kk18.jpeg

Paneelikeskusteluun ottivat osaa myös Kulmakivi-osallistujat Ahaslidesin avulla. Kuva: Katja Lösönen

Sunnuntai

Sunnuntaiaamuna Kulmakivi-kansa kokosi tavaransa ja siirtyi kirkolle piispalliseen liturgiaan, jonka päätteeksi jaettiin nuorisotyön palkitsemiset: kolme hopeista ansiomerkkiä sekä Vuoden kerho- ja Vuoden ohjaaja-palkinnot. Monia vuosia palkituille!

Liturgian jälkeen nälkäinen Kulmakivi-kansa pääsi lounastamaan seurakuntasaliin, jonka jälkeen olikin aika sanoa heipat ja antaa halit kaikille vanhoille ja uusille kavereille. Tyytyväinen (ja ehkä vähän väsynyt) Kulmakivi-kansa aloitti kotimatkan mukanaan iloa ja energiaa, joiden avulla jaksaa kohdata arjen ja syksyn pimenevät illat.

kk19.jpeg

Nuoria odottamassa ehtoollista. Kuva: Katja Lösönen

kk20.jpeg

Piispa Sergei liturgiassa. Kuva: Katja Lösönen

kk21.jpeg

Liturgian päätteeksi jaettiin nuorisotyön palkitsemisia. Kuva: Katja Lösönen

kk22.jpeg

Lämminhenkinen tunnelma on Kulmakiven ydin. Kuva: Katja Lösönen

kk23.jpeg

Kuva: Katja Lösönen

Suuri kiitos Kulmakiven tekijöille ja kaikille osallistujille, nähdään taas seuraavassa Kulmakivessä! <3

Teksti: Sanni Miikkola

Takaisin yläosaan
Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Voit muuttaa valintojasi asetuksista