07.11.2025
Vuoden 2025 Kulmakivi-festivaaleja vietettiin lokakuun alussa Tampereella. Kulmakivi kokosi yhteen nuoria ja nuorenmielisiä ortodokseja eri puolilta Suomea viettämään aikaa yhdessä uusien ja vanhojen ystävien kanssa.
Palataanpa siis vielä hetkeksi Kulmakiven lämpöiseen ja yhteisölliseen tunnelmaan!
Perjantaina niin osallistujat kuin talkoolaiset ja työntekijätkin kokoontuivat majoituskoululle innostunein ja odottavin tunnelmin. Kun Kulmakivi-rannekkeet oli saatu, matkatavarat viety luokkahuoneisiin ja majapaikat siunattu, pääsi perjantain ohjelma alkamaan! Iltaohjelmaan kuului monenlaisia tutustumisleikkejä, tietovisailua ja leikkimielistä kilpailua.

Majapaikkojen siunausta. Kuva: Katja Lösönen

Tietovisaa! Kuva: Katja Lösönen

Ensin käytiin läpi yhteiset ohjeet ja turvallisemman tilan periaatteet. Kuva: Joonas Ratilainen

Pizza vai hampurilainen? Tiukkoja väittelyitä. Kuva: Katja Lösönen

Kanttori Markus Hänninen vauhdissa. Kuva: Katja Lösönen

Klassikkoiden klassikko: Ponileikki! Kuva: Katja Lösönen

Kuinka käyttää Kulmakivi-tuubihuivia. Kuva: Katja Lösönen

Evoluutioleikki. Kuva: Katja Lösönen

Mitähän tässä tuumaillaan? Kuva: Katja Lösönen

Nouse nuori ortodoksi sai kaikki laulamaan ja tanssimaan. Kuva: Katja Lösönen

Kaupunkisuunnistusta. Kuva: Katja Lösönen

Odottavainen tunnelma. Kuva: Sanni Miikkola

ONL-kangaskassi pääsi käyttöön. Kuva: Katja Lösönen
Lauantaiaamuna Kulmakivi-kansa puki ulkovaatteet päälle ja kokoontui kuulolle majoituskoulun pihaan. Luvassa oli tutustumista Tampereen keskustaan kaupunkisuunnistuksen avulla! Osallistujat lähtivät pienissä porukoissa matkaan etsimään Muumipeikkoa ja muita suunnistusrasteja.

Osallistujat odottamassa kaupunkisuunnistuksen alkua. Kuva: Joonas Ratilainen

Irti maasta-kiipeilyä! Kuva: Joonas Ratilainen
Suunnistuksen ja lounaan jälkeen kukin osallistuja suuntasi kohti päivän vapaavalintaista aktiviteettiaan. Aktiviteetteja oli tarjolla kiipeilystä kirppiskierrokseen ja hohtogolfista leivontaan. Päivän lopuksi oli ehtoopalveluksen aika, jota toimittamaan saapui piispa Sergei, ja jonka lopuksi rovasti Heikki Huttunen palkittiin ONL:n kultaisella ansiomerkillä. Ehtoopalveluksen jälkeen koko Kulmakivi-kansa kokoontui jälleen seurakuntatalolle yhteiselle illalliselle ja kuuntelemaan kirkon nuorisotyötä koskevaa paneelikeskustelua.
Kun majoituskoululle oli pitkän päivän jälkeen palattu, kuultiin Kulmakivi-tervehdyksiä niin metropoliitta Arsenilta kuin arkkipiispa Elialtakin. Ilta jatkui Tampereen ortodoksisen seurakunnan nuorten bändin ja Pariterapiaa-yhtyeen keikoilla. Myös keikkojen jälkeinen karaoke villitsi niin nuoria kuin vanhempiakin osallistujia.

Ehtoopalvelus. Kuva: Katja Lösönen

Isä Heikin palkitseminen. Kuva: Katja Lösönen

Paneelikeskusteluun ottivat osaa myös Kulmakivi-osallistujat Ahaslidesin avulla. Kuva: Katja Lösönen
Sunnuntaiaamuna Kulmakivi-kansa kokosi tavaransa ja siirtyi kirkolle piispalliseen liturgiaan, jonka päätteeksi jaettiin nuorisotyön palkitsemiset: kolme hopeista ansiomerkkiä sekä Vuoden kerho- ja Vuoden ohjaaja-palkinnot. Monia vuosia palkituille!
Liturgian jälkeen nälkäinen Kulmakivi-kansa pääsi lounastamaan seurakuntasaliin, jonka jälkeen olikin aika sanoa heipat ja antaa halit kaikille vanhoille ja uusille kavereille. Tyytyväinen (ja ehkä vähän väsynyt) Kulmakivi-kansa aloitti kotimatkan mukanaan iloa ja energiaa, joiden avulla jaksaa kohdata arjen ja syksyn pimenevät illat.

Nuoria odottamassa ehtoollista. Kuva: Katja Lösönen

Piispa Sergei liturgiassa. Kuva: Katja Lösönen

Liturgian päätteeksi jaettiin nuorisotyön palkitsemisia. Kuva: Katja Lösönen

Lämminhenkinen tunnelma on Kulmakiven ydin. Kuva: Katja Lösönen

Kuva: Katja Lösönen
Teksti: Sanni Miikkola
#ROHKEASTIORTODOKSI